Saksanpähkinän kuukausitiedote


Huhtikuu 2024

Huhtikuun aikana olemme jatkaneet projektiamme siirtymällä reissussamme Etelä-Amerikkaan. Lasten kanssa pohdimme yhdessä heitä kiinnostavia maanosan asioita ja heti alkuun pääsimme tutustumaan Amazonin sademetsään sekä muutenkin Etelä-Amerikan luontoon. Projektin lisäksi päivittäiset touhut erilaisine leikkeineen ja toimintoineen veivät huhtikuuta eteenpäin, vaikka aika tuntuikin pysähtyvän talveen säiden puolesta. Pukemisharjoittelua sai jatkaa pitkälle huhtikuuhun kylmien säiden ja lumisateiden vuoksi. Toivotaan, että kevät koittaa meille vihdoin toukokuussa!

 

Päiväkodissamme aloitti kaksi uutta pikkupähkinää huhtikuussa ja Veeran harjoittelu loppui huhtikuun lopussa. Vanhempien kanssa on aloiteltu vasuarviointeja ja pohdittu yhdessä mennyttä varhaiskasvatus- ja esiopetusvuotta. Tukiyhdistyksen vuosikokous järjestettiin huhtikuun lopussa.

 

Kielten rikas maailma:

Etelä- Amerikkaan liittyen olemme tutustuneet huhtikuussa erityisesti maanosan luontoon sekä eläimiin. Nimistöä on opeteltu erilaisten leikkien ja pelien kautta sekä suomeksi että saksaksi. Samalla on opeteltu alkukirjaimia, äänteitä, tavuja sekä sanojen lukemista. Teimme ison kartan kuvaamaan eläinten elinpaikkoja ja samalla on opeteltu karttoihin sekä suuntiin liittyviä käsitteitä.

 

Etelä-Amerikasta tutuksi tulivat myös maanosan maat, joiden liput väritettiin maailmankartan ympärille saliin. Myös pienemmät tutustuivat maanosan lippuihin ja samalla tutkimme ja muistelimme värien nimiä sekä suomeksi että saksaksi.

 

Kirjoja on luettu ahkerasti huhtikuussa ja sohvalla on usein pieni lukuporukka kirjojen kimpussa. Kaikkia lapsia kannustetaan kirjojen katseluun ja lukemiseen pitkin päivää omatoimisesti ja lisäksi päivissä on usein parikin yhteistä kirjojen lukuhetkeä.

 

llmaisun monet muodot:

Projektiin liittyen olemme saaneet monenlaisia askarteluja ja taideteoksia koristamaan päiväkodin seiniä. Sademetsän puut ja kukat koristavat eteisen seinää ja salista löytyy perhosia, papukaijoja ja puussa luikerteleva käärme. 1-4-vuotiaat tekivät omat maalauksensa panhuilun säestyksellä ja Pääsiäissaaren Moai- patsaita taiteilivat 4-5-vuotiaat. Titicaca-järveen tutustuimme lukemalla matkakertomuksia ja painamalla mieleen kertomuksissa mainittuja asioita. Mielikuvien pohjalta teimme maalaukset vesiväreillä, jonka jälkeen katsoimme myös oikeita kuvia järveltä.

 

Pienemmät pähkinät ovat luontokävelyillä tehtyjen havaintojen pohjalta tehneet kevätseinää eteiseen. Seinälle ovat lennähtäneet jo sorsat ja joutsenpari, katsotaan mitä havaintoja saamme seinälle lisää kevään edetessä. Lintuja askarrellessa harjoittelimme leikkaamisen ja liimaamisen taitoja sekä tarkempaa hienomotoriikkaa ja sinnikkyyttä silkkipaperia rypistellessä.

 

Kevään juhlapäiviä kuten äitienpäivää on valmisteltu erilaisten kädentaitojen kautta.

 

Projektiin liittyen olemme laulaneet lauluja eläimistä. Lisäksi olemme laulaneet kevääseen ja myös Amazon- jokeen liittyen Puro puhelee- laulua, johon olemme tehneet eri soittimilla keväisen puron ääniä ja äänimaisemaa. Titicaca-järven innoittamana aloimme laulelemaan laivoihin liittyviä lauluja. Olemme tutustuneet myös panhuiluun soittimena ja sen soittoa on katseltu ja kuunneltu. Vappua juhlimme samban merkeissä. Kokeilimme itse tanssia samban askelin, kuuntelimme sambarytmejä ja musiikkia sekä katsoimme videon sambakarnevaaleilta. Samban rytmit innostivat koko porukan melkoisiin tanssisuorituksiin ja ihastuimme kovasti karnevaalien kimallukseen ja tunnelmaan!

 

Minä ja meidän yhteisömme:

4-6- vuotiaat kävivät katsomassa Oulun luistelukerhon kevätesityksen Pieni merenneito. Esitys ja esiintyjät olivat ihastuttaneet taidoillaan katsojia. Oman mielipiteen ja kokemusten kertomista harjoiteltiin esityksen jälkeen päiväkodilla.

 

Projektiin liittyen olemme tutustuneet sademetsissä asuviin heimoihin ja miettineet heidän tapojaan vertailemalla niitä elämäämme Suomessa. Löysimme eroavaisuuksia, mutta myös joitakin yhtäläisyyksiä. Tätä kautta opimme ymmärtämään vieraita kulttuureja sekä arvostamaan erilaisia tapoja toimia.

 

Inkakulttuuriin tutustuttiin monipuolisesti. Tekstiilit, musiikki ja asuinympäristö tulivat lapsille tutuksi samalla erilaisia hienomotorisia taitoja harjoitellen. Lapset saivat kokeilla myös quipujen, solmukirjoituksen tekemistä.  Tietoa inkoista jaettiin vielä yhteisen tietokilpailun kautta.

 

Kasvan, liikun ja kehityn:

Projekti on näkynyt myös torstaisin jumpissamme. Erilaiset sademetsän eläimiin liittyvät jumpat ovat tukeneet liikkumistaitojen oppimista. Voimaa ja pallonkäsittelytaitoja harjoiteltiin jumpassa, jossa samalla opimme sademetsässä asuvien heimojen ruokakulttuurista ja vertailimme sitä omaamme. Huhtikuun viimeisessä jumpassa keskityimme jo vapun odotukseen. Liikunnallisissa taidoissa jumppa tuki koordinaatiota, silmä-käsiyhteistyötä, kehonhallintaa sekä parityöskentelyä.

 

Tutkin ja toimin ympäristössäni:

Metsämörrissä tiistaisin on havainnoitu ja toivottu kevään etenemistä. Vesi ja jää ovat tuoneet kivoja lisäelementtejä metsäisiin leikkeihin. Luontohavaintoja on tehty myös viikoittaisilla kävelyretkillä, joita välillä teemme koko porukalla ja välillä pienryhmissä.

Eskarissa on keskitytty kielellisten ja matemaattisten taitojen harjoittamiseen. Samalla on puhuttu omista unelmista ja harjoiteltu kuvan ottamista sekä sen käsittelyä. Samalla harjoiteltiin suunnitelman tekemistä, sen toteuttamista ja oman työn arviointia.